Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju od danas je na snazi.
ZBS sa sobom donosi nova pravila, a po kojima bahati i nesavesni vozači mogu ostati bez automobila, policajac može da vas snima, a ne treba da se iznenadite ukoliko za volanom kamiona vidite mladog vozača od 18 godina, piše Nova.
Novi Zakon donosi i novine koje se tiču električnih trotineta. Određena su i tačna pravila po kojima se oni mogu koristiti.
Oduzimanje automobila
Izmena koja će najviše pogoditi vozače, pogotovo one bahate, sklone prekršajima, jeste mogućnost da policija prvo privremeno, a onda posle pravosnažne presude i trajno, oduzme vozilo.
Na drumovima ima i previše siledžija u dobrim automobilima, koje nijedna novčana kazna neće sprečiti da nastave da divljaju.
Sada, ukoliko u roku od 2 godine budu uhvaćeni treći put da su počinili neki od 18 „smrtnih grehova vozača“, policija ima pravo da im prvo privremeno oduzme vozilo do pravosnažnosti presude, a ukoliko presuda bude osuđujuća, vozilo ostaje trajno u vlasništvu države.
Ovo su prekršaji zbog kojih vozači mogu da ostanu bez vozila:
- Vožnja pod dejstvom alkohola s više od 1,2 promila
- Odbijanje alko-testa ili droga-testa
- Prekoračenje brzine za više od 80 km/h van naselja
- Prekoračenje brzine za više od 70 km/h u naselju
- Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni “30”
- Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja
- Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača
- Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje (prtljažnik, instrument tabla, zadnja polica, spoljni delovi vozila i sl.)
- Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta
- Preticanje kolone vozila preko neisprekidane (pune) linije
- Vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije
- Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom
- Vožnja nakon oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena
- Vožnja za vreme privremenog isključenja iz saobraćaja
- Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu
- Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu
- Preticanje kolone pod pratnjom
- Nepropuštanje vozila pod pratnjom
Profesionalni vozači
Zbog nedostatka vozača spuštena je starosna granica za dobijanje dozvole za kategorije C i D, odnosno kamione i autobuse.
To je iznuđeno odlaskom velikog broja vozača na rad u inostranstvo, ali i usklađivanjem propisa sa većinom zemalja Evropske unije.
Novim propisima za volan kamiona može da se sedne sa 18 godina, a za autobus sa 21 godinom. Ono što je ograničavajući faktor jeste visoka cena obuke i polaganja za te kategorije.
Zakon o bezbednosti u saobraćaju je prvi put prepoznao i ono što mnogi vozači automobila prepoznaju kako veliku napast – laka električna vozila.
Novim zakonom ograničena im je brzina, propisana starosna granica za vožnju od 14 godina, a predviđeno je i da vozači imaju zaštitnu opremu.
Većina stvari koje važe za bicikliste važiće i za vozače električnih trotineta. Tako je predviđeno da voze biciklističkim stazama tamo gde ih ima, a kolovozom tamo gde nema biciklističkih staza. Zabanjena je i vožnja više osoba.
Među propisima koji su sa biciklista preslikani na vozače trotineta je i da ne smeju da voze trotoarom i pešačkim zonama.
Kamere na uniformama
Vozači ne bi trebalo da se iznenade ukoliko im na ulici priđe saobraćajac sa kamerom.
Reč je o uređajima koji će biti pozicionirani na vidnom mestu, na grudima policijskog službenika i to prikačeni magnetom ili zakačeni na džep prepoznatljive plave uniforme.
Policijski službenici biće u obavezi da je koriste prilikom obavljanja svojih poslova i premene ovlašćenja.
U policiji navode da je svrha upotrebe ovog sistema dokumentovanje rada policajaca u vezi sa obavljanjem službenih aktivnosti, kontrola rada policajaca i utvrđivanje osnovanosti pritužbi građana. Zatim sprečavanje pojave zloupotrebe i korupcije i unapređenje analize i obuka, kao i unapređenje policijskih poslova.
Policajci koji na svojim uniformama budu nosili ove uređaje biće u obavezi da obaveste građanina da se postupanje prema njemu snima audio i vizuelno.
Planirano je da kamere budu upaljene sve vreme, a snimanje počinje tek kada policajac ili policajka dva puta kliknu na dugme koje se nalazi u sredini.