0.6 C
Novi Sad
23.11.2024.
NaslovnaMagazinFantastična životna priča osnivača kompanije IKEA: Kao siromašni dečak prodavao šibice, naslednicima...

Fantastična životna priča osnivača kompanije IKEA: Kao siromašni dečak prodavao šibice, naslednicima ostavio milijarde

Osnivač kompanije IKEA Ingvar Kamprad preminuo je 27. januara 2018. godine. Iza sebe je ostavio najpoznatiju svetsku firmu za proizvodnju nameštaja, tri sina i ogromno bogatstvo.

Ovo je biografija Ingara Kamprada i njegova priča o uspehu.

Sa 17 godina osnovao firmu za prodaju sitnica putem kataloga. Za dostavu je koristio seoski kombi za dostavu mleka.

Kao ime firme smislio je reč koja se sastojala od sledećih slova. Početna slova njegovog imena i prezimena, zatim početno slovo farme na kojoj je odrastao, i početno slovo sela: IKEA.

Šibice, ribu, olovke, Božićne čestitke i druge stvari prodavao je biciklom kao tinejdžer. Počeo je da prodaje nameštaj 1947. Pre 50 godina otvorena je prva prodavnica Ikea.

Penzionisao se 1986. godine, a svoje carstvo prepustio je svojoj deci.

Štedljivi preduzetnik leteo je uvek ekonomskom klasom, posećivao jeftine restorane i opremao svoj dom, uglavnom, IKEA proizvodima.

Ingvar Kamprad je rođen na jugu Švedske 1926. godine i odrastao je na farmi Elmtarid, u blizini malog sela Agunarid.

U ranoj mladosti shvatio je da može da kupi šibice na veliko u Stokholmu i proda ih po fer ceni na malo, uz dobar profit.

Reinvestirao je tadašnji profit i proširio na ribu, seme, ukrase za jelku, hemijske i obične olovke. U 17. godini, otac mu je dao lepu nagradu za dobar uspeh u školi.

Šta mislite na šta je potrošio novac?

Nastanak kompanije

Ime IKEA je nastalo od Kampradovih inicijala (IK), plus prva slova Elmtarid i Agunnarid, farme i sela, gde je odrastao, prenosi Stil.

On je nastavio da širi svoje poslovanje na raznu robu, uključujući i novčanike, satove, nakit i čarape.

Pošto je prerastao da mušterije obilazi pojedinačno, on to pretvara u neku vrstu improvizovanog rada poštom. Zapošljava lokalni kombi koji prevozi mleko, za svoje isporuke.

Fokus na nameštaj

Godine 1947, Kamprad je uveo nameštaj u proizvodnu liniju IKEA-e. Korišćenje lokalnih proizvođača mu je dozvolio da snizi svoje troškove.

Nameštaj je bio hit i 1951. godine, Kamprad je odlučio da prekine sa svom ostalom linijom proizvoda i fokusira se na nameštaj.

Godine 1953. otvoren je prvi IKEA salon. Salon nameštaja je otvoren zbog pritiska konkurencije.

IKEA je bila u ratu zbog cena sa svojim glavnim konkurentom. Salon je omogućavao ljudima da vide nameštaj, dodirnu ga, osete ga i da budu sigurni u kvalitet pre kupovine.

osnivac-kompanije-ikea

Konkurencija dovodi do inovacija

IKEA je sada postala poznata širom sveta, zbog svog inovativnog i modernog dizajna.

Skoro svi IKEA proizvodi su dizajnirani,tako da mogu biti spakovani u tzv. ravno pakovanje, što smanjuje troškove isporuke, mogućnost oštećenja u transportu svodi na minimum, povećava kapacitet inventara prodavnice i olakšava korisnicima da sami nose nameštaj kući, bez potrebne isporuke.

Ali glavni razlog za to je bio pritisak konkurencije prema dobavljačima, koji su, u stvari, bojkotovali IKEA-u, što je primoralo IKEU da radi sve sama.

Vizija

Kampradova vizija je pokretačka snaga koja stoji iza uspeha Ikea-e. IKEA zapošljava dizajnere, koji su dobili brojne nagrade proteklih godina.

Kamprad veruje da kompanija postoji ne samo da poboljša živote ljudi, već da poboljša i same ljude.

Samoposluživanje u prodavnici i lakoća sklapanja nameštaja nisu samo kontrola troškova, već i prilika za osećaj samozadovoljstva.

Kamprad je bio veoma lukav u stvaranju organizacione strukture IKEA-e.

IKEA je, zapravo, kompanije sa sedištem u Holandiji, u potpunosti kontrolisana od strane porodice Kamprad, sa različitim holding kompanijama koje rukovode različitim aspektima IKEA-e, kao što su franšiza, proizvodnja i distribucija.

Kompanija čak ima investicionu bankarsku granu.

Kamprad se u više navrata suprotstavio pritisku da kompanija bude javna, smatrajući da bi to usporilo procese donošenja odluka, koje su omogućile fenomenalan rast.

Štedljivost i milosrđe

S jedne strane, Kamprad je imao reputaciju da je „škrt“. On je išao metroom na posao, a kada vozio, njegov izbor je bio stari Volvo.

Glasine kažu da kada je boravio u hotelu, ako mu se pije jedan od onih skupih sokova iz minibara, on ga kasnije zamenjuje istim koji je kupio u obližnjoj prodavnici.

Ipak, IKEA ima dugu tradiciju u pomoći zajednici i filantropiji, svaka prodavnica je ohrabrena da podrži lokalne ciljeve, kao i međunarodno pokroviteljstvo UNICEF-a i drugih.

Kompaniju sada zajednički vode tri sina gospodina Kamprada, Peter (50) , Jonas (46) i Matijas (44) , jer njihov otac nije želeo da iko ima potpunu kontrolu nad njegovom zaoštavštinom.

Švedske novine „Dagens niheter“ objavile su fotografiju Kampradovog rukom pisanog testamenta u kome piše da polovinu ličnog bogatstva ostavlja svojoj deci.

Druga polovina je namenjena porodičnoj fondaciji kako bi se podržao ekonomski razvoj regiona severne Švedske.

Lokalne novine su pored otkrivanja testamenta objavile i priču o tome kako je Ingvar Kamprand često i rado provodio vreme u dolini Torne, godinama posle otvaranja najsevernije IKEINE robne kuće.

Ona se nalazi u gradu Haparanda u blizini granice sa Finskom i posećuju je kupci iz Norveške, Švedske, Finske pa i Rusije.

Kampradov testament se inače bavi samo privatnim sredstvima osnivača. Sa druge strane, imovina kompanije IKEA u vreme njegove smrti 2018. godine iznosila je neverovatnih 61 milijardu evra.

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo, unesite Vaš komentar!
Molimo, unesite Vaše ime
Captcha verification failed!
CAPTCHA korisnički rezultat nije uspeo.Molimo Vas da nas kontaktirate!

Pratite nas

420FanovaLajkuj
469PratilacaZaprati
275PratilacaZaprati

Poslednje objavljeno