0.1 C
Novi Sad
23.11.2024.
NaslovnaPutovanjaTeretna luka uklesana u stenu pravo je inženjersko čudo impresivne lepote

Teretna luka uklesana u stenu pravo je inženjersko čudo impresivne lepote

Porto flavia je verovatno jedna od najpoznatijih i najlepših luka na svetu.

Na jugozapadu Sardinije, na delu obale koji strogo nadzire 132 metra visoka oštra litica Pan di Zucchero, videćete uklesan natpis “Porto Flavia“ u steni između neba i mora.

Teretna luka, inženjersko čudo ranog 20. veka i podsetnik na drugačiju prošlost zauvek utisnutu u stenu.

Rudnici svedoci istorije

U okrugu Masua, kao i na celom području Iglesijasa na Sardiniji, rudnici su značajno obeležili život i prošlost.

Danas se ova sećanja čuvaju u Muzeju rudarske umetnosti u Masui i Muzeju mašina u Iglesijasu.

Regija Masua na Sardiniji se iskopava od 17. veka, a vrhunac proizvodnje dostiže 1920-ih.

Cink i olovo, koji su se ovde kopali, bili su veoma traženi, a modernizacija se odrazila i na mnogo brže vađenje rude.

Jedini problem je bio transport, koji je bio težak, dugotrajan i skup. Iz luke u Karloforteu dolazili bi čamcem da pokupe rudu, pa je povratak bio spor i opasan.

Tako teške, barže su često tonule, a loše vreme bi pravilo duge pauze u ionako sporom transportu. Bilo je potrebno nekoliko nedelja da se popuni tovarni prostor parobroda.

Zbog toga su vlasnici rudnika angažovali inženjera Čezara Večerija da im osmisli luku.

Izgradnja trajala dve godine

Večeri je za svoj genijalni plan odabrao visoku liticu koja se okomito uranja u more. Naime, odlučio je da izgradi luku – u steni.

Ideja je bila da se luka poveže sa rudnikom kroz sistem tunela.

More u podnožju litice bilo je dovoljno duboko, a samo mesto uz obalu dovoljno zaklonjeno da se parobrodi mogu bezbedno privezati i utovariti.

Radovi su počeli 1923. miniranjem stene i mehaničkim bušilicama, a rudari i penjači koji su radili na ovom opasnom projektu napravili su dva tunela u steni, jedan iznad drugog.

Svaki je bio dugačak oko 600 metara i povezan sa drugim tunelom sa devet vertikalnih šahtova u kojima se skladištila ruda. U gornjem tunelu išao je mali električni voz kojim su rudari dovozili iz rudnika.

Istovaren je u vertikalna skladišta, odakle je mogao da se prebaci na sistem pokretnih traka u donjem tunelu. Pokretna traka je dovela teret 7 metara izvan stene, a zatim je spuštena direktno na parobrod privezan ispod.

Po želji investitora, Večeli je uradio i ulaz u luku, koji sa lučnim vratima i lučnim prozorima odaje utisak da je starija nego što jeste.

Izgradnja je trajala manje od dve godine.

Vlasnici rudnika su bili oduševljeni jer im je nova luka smanjila troškove proizvodnje za oko 70 odsto (parobrod bi sada bio popunjen za samo nekoliko dana), pa su prepustili Večeriju da ga imenuje.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sardegna mia (@sardegna_mia_)

Ulaz se najbolje vidi sa mora

Nazvao ga je po svojoj ćerki Flaviji, rođenoj ranije te iste godine, 1924.

Rad Porto Flavije je počeo da opada 1960-ih, zajedno sa lokalnom rudarskom industrijom, a trajno je zatvorena 1990-ih.

Deo je Parco Geominerario na Sardiniji, a danas je u vlasništvu IGEA SpA, javnog preduzeća za restauraciju i očuvanje starih rudarskih objekata. Ona takođe organizuje obilaske luke sa vodičem, koji se naplaćuju 10 evra.

Ako možete, ne propustite priliku da bacite pogled na luku usred stene.

Iako je to iskustvo koje morate imati, ulaz u luku Porto Flavia se ipak najbolje vidi sa mora. Takođe možete plivati sa obližnje plaže Masua Pan di Zucchero.

Lako ćete pronaći ponude za obilazak brodom, a tema krstarenja je obično rudarsko nasleđe Sardinije, piše Punkufer.hr.

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo, unesite Vaš komentar!
Molimo, unesite Vaše ime
Captcha verification failed!
CAPTCHA korisnički rezultat nije uspeo.Molimo Vas da nas kontaktirate!

Pratite nas

420FanovaLajkuj
469PratilacaZaprati
275PratilacaZaprati

Poslednje objavljeno