15.1 C
Novi Sad
09.05.2024.
NaslovnaNaukaFilozofijaLudvig Vitgenštajn: Zapisi jednog genija

Ludvig Vitgenštajn: Zapisi jednog genija

Pri kraju prvog semestra na Kembridşu Ludvig Vitgenštajn je prišao profesoru Raselu i pitao:

– Hoćete mi reći da li sam ja kompletni idiot ili ne? Ako sam kompletni idiot postaću aeronaut*. Ali ako nisam, postaću filozof.

Rasel mu je rekao da tokom raspusta napiÅ¡e neÅ¡to u vezi sa filozofijom i da mu to pokaÅŸe početkom sledećeg semestra. Rasel je odgovorio (nakon čitanja prve rečenice onoga Å¡to je VitgenÅ¡tajn napisao):

– Ne! Ne treba da postaneÅ¡ aeronaut.

Ludvig Vitgenštajn je rođen 26. aprila 1889. u Beču, u porodici jevrejskog porekla, vrlo bogatoj.

Interesantno je da je Ludvig započeo studije tehnike u Berlinu, a 1908. je došao na Univerzitet u Mančesteru i studirao do 1911.

Šuškalo se da je uspeo da napravi prototip avionskog motora u Engleskoj, ali to je ostalo na nivou glasina.

Ludvigovo interesovanje se brzo proširilo na polje matematike, nakon čitanja ‘Principa matematike’ Bertranda Rasela.

U toj knjizi je došao do još jednog poznatog imena. U pitanju je Gotlob Frege. Frege je bio profesor matematike na univerzitetu u Jeni, ali se bavio i filozofijom.

VitgenÅ¡tajn ga je posetio 1911. godine sa ÅŸeljom da studira kod njega, ali je upućen da ipak studira filozofiju kod Rasela na KembridÅŸu.

Tako je odustao od studija tehnike i posvetio se filozofiji.

Å iroka interesovanja

Studira filozofiju od 1912.-1913, ali su njegova interesovanja široka. Bavio se muzikom, svirao klarinet, izučava psihologiju, vodio se i mišlju da postane dirigent, a kasnije vajar i arhitekta (projektovao je kuću za svoju sestru u Beču 1926. godine).

Put ga između 1913. i 1914. vodi u NorveÅ¡ku, gde je u jednoj kolibi ÅŸiveo potpuno sam. Verujem da je tamo mnogo pisao i razmiÅ¡ljao. Voleo je da putuje i voleo je samoću.

U međuvremenu se odrekao kompletnog bogatstva koje mu je ostalo od oca. Kad je počeo Prvi svetski rat, kao dobrovoljac odlazi na front iako slabog fizičkog zdravlja.

Upravo tokom rata napravio je jednu interesantnu filozofsku beleÅŸnicu. Ovaj neverovatni spis pojavio se u Londonu 1922. pod naslovom Tractatus Logico-Philosophicus (Ovaj naslov je predloÅŸio DÅŸordÅŸ Edvard Mur, takođe filozof sa KembridÅŸa).

1928. VitgenÅ¡tajn se nakon duÅŸeg lutanja vraća filozofiji, a 1929. doktorira u KembridÅŸu, sa Traktatusom kao prihvaćenom tezom.

Filozofija logičkog atomizma

Do kakvih zaključaka Ludvig Vitgenštajn dolazi u svom Traktatusu, knjizi koja je već uveliko postala klasično filozofsko delo? Ima ih zaista mnogo.

Najpre, ovo filozofsko delo viÅ¡e nije zanimljivo sa glediÅ¡ta tradicionalnog tumačenja, ali se njegov značaj i uticaj na filozofiju logičkog atomizma koju su razvijali i Rasel i VitgenÅ¡tajn ne moÅŸe poreći.

Doduše, Rasel je mnogo pre Vitgenštajna razvijao ovu filozofiju, a Vitgenštajnov Traktatus kao da pokazuje kako filozofija logičkog atomizma samu sebe poništava.

Ukratko, filozofija logičkog atomizma tvrdi da je svet neÅ¡to sloÅŸeno Å¡to se moÅŸe raščlaniti na međusobno nezavisne delove.

Ta analiza, naravno, ima i svoje granice jer se stiÅŸe do neraščlanjivih delova, do apsolutnih elemenata stvarnosti. Rasel napominje da se ne radi o fizičkim atomima, već logičkim.

Traktatus ima interesantnu formu i sastoji se od sedam glavnih stavova, a ispod svakog od njih slede podstavovi.

Svaki podstav objašnjava prethodni stav i početni ‘glavni’ stav. Tako je stav 1. objašnjen podstavovima 1.1, zatim ovaj podstavom 1.11 itd. sve dok se ne dođe do sledećeg stava.

Svi oni su vezani u jednu celinu i ne mogu se tumačiti ponaosob.

Neki delovi Traktatusa se naizgled mogu izolovano tumačiti, ali su prilično zagonetni. Dok prelistavate ovu knjigu-beleşnicu stvari mogu izgledati veoma jasno, ali kad krenete da ga izučavate nastaju problemi.

Sam VitgenÅ¡tajn je tvrdio da se sve Å¡to se uopÅ¡te moÅŸe reći, moÅŸe reći jasno. Pa ipak, deluje kao da se neÅ¡to prećutkuje u Traktatusu.

Daću sebi za pravo da kaÅŸem da je Traktatus delo koje je između racionalizma i iracionalizma, ali da ne ide u odbranu ni jednog ni drugog.

Prevaziđeno delo

Danas se smatra da je ovo delo prevaziđeno, pa je i sam Vitgenštajn napustio ideje iz Traktatusa tokom svog prelaznog perioda i u daljem filozofskom razvoju.

Uzmimo jedan primer. Osnovna pretpostavka u Traktatusu je da je uloga jezika čisto deskriptivna. Dakle, jezičko-misaone konstrukcije imaju smisla samo ako nešto opisuju.

Jedino tako one odslikavaju svet u kome ÅŸivimo. To se, na primer, u Filozofskim istraÅŸivanjima poriče. Sam kraj Traktatusa je pravo iznenađenje.

U krajnjim podstavovima VitgenÅ¡tajn odbacuje sve stavove koje je naveo u svom delu kao besmislene, ističući da su oni posluÅŸili kao merdevine da se izvučemo iz tog besmisla da bismo na kraju merdevine odbacili.

Dakle, stavovi Traktatusa se odbacuju kao besmisleni. Tu reč besmisleno ne bi trebalo shvatiti u negativnom kontektstu, već kao zaključak koji Traktatus iznosi u cilju povlačenja jasne granice između smislenog i besmislenog.

Ipak, Ludvig Vitgenštajn nas na samom početku Traktatusa ohrabruje:

– Ono Å¡to se uopÅ¡te moÅŸe reći, moÅŸe se reći jasno; a o čemu se ne moÅŸe govoriti o tome se mora ćutati.

Ovako je povučena granica u izraÅŸavanju misli, dakle u jeziku, i sve Å¡to prekoračuje tu granicu biće besmislica.

Međutim, problem je u tome kako uopÅ¡te povući tu granicu? Ako bismo povlačili granicu u miÅ¡ljenju, onda bismo morali misliti i o onome o čemu se ne moÅŸe misliti, kako bi se uopÅ¡te to ograničenje uspostavilo.

Kako ograničiti mišljenje ako nam je nepoznato ono što se ne moşe misliti?

Ovo pitanje ne bih smeo da razmatram jer bi bilo potrebno napisati celu raspravu uz konsultacije sa onima koji su posvetili şivot izučavanju Vitgenštajnovih dela.

“O čemu se ne moÅŸe govoriti, o tome se mora ćutati”

Poslednji stav koji svi studenti citiraju je zaključak svega Å¡to je razmatrano u Traktatusu i izolovano ne znači niÅ¡ta, a kaÅŸe sledeće:

– O čemu se ne moÅŸe govoriti, o tome se mora ćutati.

Ovo je poslednja rečenica u knjizi. Opet zagonetnost, mističnost, pa ipak moşe se naleteti na rečenicu u ovoj knjizi gde Vitgenštajn strogo kaşe:

– Zagonetke nema!

Zar nije i sama takva tvdnja zagonetna?!

Stavovi Traktatusa su proglašeni besmislenim, ali ipak rasvetljavaju puno toga jer izraşavaju pravila koja svaki jezik treba da zadovolji da bi mogao da odslika svet.

Takođe, ne radi se samo o pronalaÅŸenju idealnog jezika iako na prvi pogled tako izgleda, već često VitgenÅ¡tajn svoje izlaganje vodi u smeru traganja za jezikom onakvim kakav je u naÅ¡oj stvarnosti.

U posthumno objavljenim Filozofskim istraÅŸivanjima, VitgenÅ¡tajn počinje jedan novi projekat, i viÅ¡e se ne vraća Traktatusu.

U Traktatusu je jezik jedna totalna slika sveta, ogledalo u kome su odslikane činjenice, a u Filozofskim istraşivanjima o njemu govori kao o priboru koji sadrşi brojne alatke, kao i o svojevrsnoj igri.

Nakon povratka iz Amerike u Englesku Ludvig Vitgenštajn otkriva da boluje od raka. Zbog straha od umiranja u bolnici poslednje dane je proveo u stanu svog lekara.

Umire 29.04.1951.

Autor: Ivan Komarov, Zabavište

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo, unesite Vaš komentar!
Molimo, unesite Vaše ime
Captcha verification failed!
CAPTCHA korisnički rezultat nije uspeo.Molimo Vas da nas kontaktirate!

Pratite nas

418FanovaLajkuj
481PratilacaZaprati
275PratilacaZaprati

Poslednje objavljeno