Pri kraju prvog semestra na Kembridşu Ludvig Vitgenštajn je prišao profesoru Raselu i pitao:
–Â HoÄete mi reÄi da li sam ja kompletni idiot ili ne? Ako sam kompletni idiot postaÄu aeronaut*. Ali ako nisam, postaÄu filozof.
Rasel mu je rekao da tokom raspusta napiÅ¡e neÅ¡to u vezi sa filozofijom i da mu to pokaÅŸe poÄetkom sledeÄeg semestra. Rasel je odgovorio (nakon Äitanja prve reÄenice onoga Å¡to je VitgenÅ¡tajn napisao):
– Ne! Ne treba da postaneÅ¡ aeronaut.
Ludvig VitgenÅ¡tajn je roÄen 26. aprila 1889. u BeÄu, u porodici jevrejskog porekla, vrlo bogatoj.
Interesantno je da je Ludvig zapoÄeo studije tehnike u Berlinu, a 1908. je doÅ¡ao na Univerzitet u ManÄesteru i studirao do 1911.
Šuškalo se da je uspeo da napravi prototip avionskog motora u Engleskoj, ali to je ostalo na nivou glasina.
Ludvigovo interesovanje se brzo proÅ¡irilo na polje matematike, nakon Äitanja âPrincipa matematikeâ Bertranda Rasela.
U toj knjizi je došao do još jednog poznatog imena. U pitanju je Gotlob Frege. Frege je bio profesor matematike na univerzitetu u Jeni, ali se bavio i filozofijom.
VitgenÅ¡tajn ga je posetio 1911. godine sa ÅŸeljom da studira kod njega, ali je upuÄen da ipak studira filozofiju kod Rasela na KembridÅŸu.
Tako je odustao od studija tehnike i posvetio se filozofiji.
Å iroka interesovanja
Studira filozofiju od 1912.-1913, ali su njegova interesovanja Å¡iroka. Bavio se muzikom, svirao klarinet, izuÄava psihologiju, vodio se i miÅ¡lju da postane dirigent, a kasnije vajar i arhitekta (projektovao je kuÄu za svoju sestru u BeÄu 1926. godine).
Put ga izmeÄu 1913. i 1914. vodi u NorveÅ¡ku, gde je u jednoj kolibi ÅŸiveo potpuno sam. Verujem da je tamo mnogo pisao i razmiÅ¡ljao. Voleo je da putuje i voleo je samoÄu.
U meÄuvremenu se odrekao kompletnog bogatstva koje mu je ostalo od oca. Kad je poÄeo Prvi svetski rat, kao dobrovoljac odlazi na front iako slabog fiziÄkog zdravlja.
Upravo tokom rata napravio je jednu interesantnu filozofsku beleÅŸnicu. Ovaj neverovatni spis pojavio se u Londonu 1922. pod naslovom Tractatus Logico-Philosophicus (Ovaj naslov je predloÅŸio DÅŸordÅŸ Edvard Mur, takoÄe filozof sa KembridÅŸa).
1928. VitgenÅ¡tajn se nakon duÅŸeg lutanja vraÄa filozofiji, a 1929. doktorira u KembridÅŸu, sa Traktatusom kao prihvaÄenom tezom.
Filozofija logiÄkog atomizma
Do kakvih zakljuÄaka Ludvig VitgenÅ¡tajn dolazi u svom Traktatusu, knjizi koja je veÄ uveliko postala klasiÄno filozofsko delo? Ima ih zaista mnogo.
Najpre, ovo filozofsko delo viÅ¡e nije zanimljivo sa glediÅ¡ta tradicionalnog tumaÄenja, ali se njegov znaÄaj i uticaj na filozofiju logiÄkog atomizma koju su razvijali i Rasel i VitgenÅ¡tajn ne moÅŸe poreÄi.
DoduÅ¡e, Rasel je mnogo pre VitgenÅ¡tajna razvijao ovu filozofiju, a VitgenÅ¡tajnov Traktatus kao da pokazuje kako filozofija logiÄkog atomizma samu sebe poniÅ¡tava.
Ukratko, filozofija logiÄkog atomizma tvrdi da je svet neÅ¡to sloÅŸeno Å¡to se moÅŸe raÅ¡Älaniti na meÄusobno nezavisne delove.
Ta analiza, naravno, ima i svoje granice jer se stiÅŸe do neraÅ¡Älanjivih delova, do apsolutnih elemenata stvarnosti. Rasel napominje da se ne radi o fiziÄkim atomima, veÄ logiÄkim.
Traktatus ima interesantnu formu i sastoji se od sedam glavnih stavova, a ispod svakog od njih slede podstavovi.
Svaki podstav objaÅ¡njava prethodni stav i poÄetni âglavniâ stav. Tako je stav 1. objaÅ¡njen podstavovima 1.1, zatim ovaj podstavom 1.11 itd. sve dok se ne doÄe do sledeÄeg stava.
Svi oni su vezani u jednu celinu i ne mogu se tumaÄiti ponaosob.
Neki delovi Traktatusa se naizgled mogu izolovano tumaÄiti, ali su priliÄno zagonetni. Dok prelistavate ovu knjigu-beleÅŸnicu stvari mogu izgledati veoma jasno, ali kad krenete da ga izuÄavate nastaju problemi.
Sam VitgenÅ¡tajn je tvrdio da se sve Å¡to se uopÅ¡te moÅŸe reÄi, moÅŸe reÄi jasno. Pa ipak, deluje kao da se neÅ¡to preÄutkuje u Traktatusu.
DaÄu sebi za pravo da kaÅŸem da je Traktatus delo koje je izmeÄu racionalizma i iracionalizma, ali da ne ide u odbranu ni jednog ni drugog.
PrevaziÄeno delo
Danas se smatra da je ovo delo prevaziÄeno, pa je i sam VitgenÅ¡tajn napustio ideje iz Traktatusa tokom svog prelaznog perioda i u daljem filozofskom razvoju.
Uzmimo jedan primer. Osnovna pretpostavka u Traktatusu je da je uloga jezika Äisto deskriptivna. Dakle, jeziÄko-misaone konstrukcije imaju smisla samo ako neÅ¡to opisuju.
Jedino tako one odslikavaju svet u kome ÅŸivimo. To se, na primer, u Filozofskim istraÅŸivanjima poriÄe. Sam kraj Traktatusa je pravo iznenaÄenje.
U krajnjim podstavovima VitgenÅ¡tajn odbacuje sve stavove koje je naveo u svom delu kao besmislene, istiÄuÄi da su oni posluÅŸili kao merdevine da se izvuÄemo iz tog besmisla da bismo na kraju merdevine odbacili.
Dakle, stavovi Traktatusa se odbacuju kao besmisleni. Tu reÄ besmisleno ne bi trebalo shvatiti u negativnom kontektstu, veÄ kao zakljuÄak koji Traktatus iznosi u cilju povlaÄenja jasne granice izmeÄu smislenog i besmislenog.
Ipak, Ludvig VitgenÅ¡tajn nas na samom poÄetku Traktatusa ohrabruje:
– Ono Å¡to se uopÅ¡te moÅŸe reÄi, moÅŸe se reÄi jasno; a o Äemu se ne moÅŸe govoriti o tome se mora Äutati.
Ovako je povuÄena granica u izraÅŸavanju misli, dakle u jeziku, i sve Å¡to prekoraÄuje tu granicu biÄe besmislica.
MeÄutim, problem je u tome kako uopÅ¡te povuÄi tu granicu? Ako bismo povlaÄili granicu u miÅ¡ljenju, onda bismo morali misliti i o onome o Äemu se ne moÅŸe misliti, kako bi se uopÅ¡te to ograniÄenje uspostavilo.
Kako ograniÄiti miÅ¡ljenje ako nam je nepoznato ono Å¡to se ne moÅŸe misliti?
Ovo pitanje ne bih smeo da razmatram jer bi bilo potrebno napisati celu raspravu uz konsultacije sa onima koji su posvetili ÅŸivot izuÄavanju VitgenÅ¡tajnovih dela.
“O Äemu se ne moÅŸe govoriti, o tome se mora Äutati”
Poslednji stav koji svi studenti citiraju je zakljuÄak svega Å¡to je razmatrano u Traktatusu i izolovano ne znaÄi niÅ¡ta, a kaÅŸe sledeÄe:
– O Äemu se ne moÅŸe govoriti, o tome se mora Äutati.
Ovo je poslednja reÄenica u knjizi. Opet zagonetnost, mistiÄnost, pa ipak moÅŸe se naleteti na reÄenicu u ovoj knjizi gde VitgenÅ¡tajn strogo kaÅŸe:
– Zagonetke nema!
Zar nije i sama takva tvdnja zagonetna?!
Stavovi Traktatusa su proglašeni besmislenim, ali ipak rasvetljavaju puno toga jer izraşavaju pravila koja svaki jezik treba da zadovolji da bi mogao da odslika svet.
TakoÄe, ne radi se samo o pronalaÅŸenju idealnog jezika iako na prvi pogled tako izgleda, veÄ Äesto VitgenÅ¡tajn svoje izlaganje vodi u smeru traganja za jezikom onakvim kakav je u naÅ¡oj stvarnosti.
U posthumno objavljenim Filozofskim istraÅŸivanjima, VitgenÅ¡tajn poÄinje jedan novi projekat, i viÅ¡e se ne vraÄa Traktatusu.
U Traktatusu je jezik jedna totalna slika sveta, ogledalo u kome su odslikane Äinjenice, a u Filozofskim istraÅŸivanjima o njemu govori kao o priboru koji sadrÅŸi brojne alatke, kao i o svojevrsnoj igri.
Nakon povratka iz Amerike u Englesku Ludvig Vitgenštajn otkriva da boluje od raka. Zbog straha od umiranja u bolnici poslednje dane je proveo u stanu svog lekara.
Umire 29.04.1951.
Autor: Ivan Komarov, Zabavište